10 Mayıs 2014 Cumartesi

ABD Ulusal Film Arşivi


Geçen “Büyük Risk” isimli yarışmada denk geldim Cohen kardeşlerin elinden çıkma bir kült film olan Fargo’yu soruyorlardı. Ek olarak ABD Ulusal Film Arşivine muhafaza edilmek üzere kaldırıldığı bilgisini vermişlerdi. “ABD Ulusal film Arşivi…” varlığını yıllar önce duymuş ama o zamanlar gugul falan olmadığından araştırma imkanını bulamamıştım. Bir filmin buraya kaldırılması için öncelikli şart üzerinden on yıl geçmesiymiş. Fargo vakit kaybetmeden listeye giren en erken yapımlarından biri. Doğru bir karar , heyet de bende olsaydım müspet oy verirdim. Üstat Scorsese’nin Godfellas ve Racing Bull’da aynı şekilde ve bir animasyon olan Oyuncak Hikâyesi. En eski film ise 1894 yılına ait,kulak aşinalığım bile olmayan bir film.Kendine ancak 94’te yer bulmuş.

Listede diğer gözüme çarpan unutulmaz filmler ise :

12 kızgın adam (henri fonda döktürür bu filmde)

2001 bir uzay destanı ( bilimkurgunun enikonu düzgün başyapıtı)

Afrika Kraliçesi  (şaşırdım zira Bogart’ın külliyatı içinde listenin sonundadır nazarımda. Allah’tan aşağılarda Malta Şahini ve Casablanca’yı gördüm de içim rahatladı.)

Allien (Sigourney Weaver’ın başarısıdır tüm seri. Kaç? beş tane varmıydı ?)

Annie Hall ( woody woody woody…)

İşte daha Geleceğe dönüşten tutunda Bonnie ve Clyde’ına ordan vurun da Kwai köprüsü’ne ChinaTown’dan  Spielberg’in Üçincü Türden yakınlaşmalarına kadar uzayıp gidiyor liste. ( bir ara Spielberg dosyası açmalı Levo)

Vallah bir dostumla arada İMDB’yi açıp ilk 100 500 filme bakar üzerine uzun geyikler yapar aslında bir nevi geçmişi de yad ederiz. Konu dallanıp budaklanır gider. Bu listeyi tekrar hatırladığım iyi oldu, merak edenler için işte link :  ABD Ulusal Film Arşivi

Şimdide İMDB Top 10’ bakalım. Burada işler değişik puanlar sayfanın üyeleri tarafından veriliyor sanırım. Belki ayrıca izlenme oranları falan gibi değişkenlerde vardır emin değilim. Listenin başını uzun zamandır Esaretin bedeli çekiyor. Benim esaret-özgürlük teması falan denince aklıma hep Kelebek filmi gelir;bu bağlamda liste başı olabilirdi bence. Ardından Baba 1 ve 2 geliyor kullanıcıların çoğunluk Amerikalı olmasına bağlıyorum bunu. Dördüncü sırada 2008 yapımı Batman ve Beşinci sırada Tarantino’nun harika filmi Ucuz Roman geliyor. Hemen ardından iyi kötü çirkin, schindeler’in listesi ve 12 kızgın adam takip ediyor.Sıradaki anlam veremediğim yüzüklerin efendisi ve 10. sırada ki hakikaten on numaradır bu film. Dövüş kulübü var. Özetle bir iki film hariç bu sıralamada fena değil yahu. Konu sinema ya kimseyi bulamayınca kendi kendime geyik yapar gibi oldum biraz :) İsteyen baksın etsin işte, belki aradan bir film cımbızlayıp izlerseniz bu gece. Bye bye…

2 yorum:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...